المقهى أو حانة القهوة Coffeehouse (Cafe)


كانت المقاهي في مكة تعتبر مكاناً للاجتماعات السياسية، لمن طردهم الأئمة وحرّموا مشروبهم على المسلمين ما بين 1512 و1524. في عام 1530 فتح أول مقهى في العالم أبوابه في دمشق باسم حانة قهوة (قهوة خانة)، ولم تنتظر القاهرة طويلاً حتى رتبت طاولات المقهى الأول فيها.

Coffeehouses in Mecca became a concern as places for political gatherings to the imams who banned them, and the drink, for Muslims between 1512 and 1524. In 1530, the first coffeehouse was opened in Damascus (qahveh-khaneh) and not long after there were many coffeehouses in Cairo.

 

كتب المؤرخ العثماني إبراهيم بتشفي في تدويناته (1642-49) عن افتتاح أول مقهى في استانبول:
“حتى عام 1555 في المدينة الممجدة المحروسة من الله القسطنطينية، كما في على جميع الأراضي العثمانية عموماً، القهوة والمقاهي لم توجد. لكن في ذلك العام رجل من حلب اسمه حكم وحكواتي من دمشق اسمه شمس أتو إلى المدينة وكلّ واحد منهم فتح متجراً كبيراً في محلة تحتكالى، وبدؤوا ببيع القهوة.”

The Ottoman chronicler İbrahim Peçevi reports in his writings (1642–49) about the opening of the first coffeehouse in Istanbul:
“Until the year 1555, in the High, God-Guarded city of Constantinople, as well as in Ottoman lands generally, coffee and coffee-houses did not exist. About that year, a fellow called Hakam from Aleppo and a wag called Shams from Damascus came to the city; they each opened a large shop in the district called Tahtakale, and began to purvey coffee.”

في القرن 17 مسافر فرنسي اسمه شين تشاردين كتب وصفاً حياً لمشهد مقهى فارسي:
“يختلط الناس في نقاشات، لذا يتم تبدل الأخبار وانتشارها ما بين أولائك المهتمين بالسياسة ممن ينتقدون الحكومة بكل حرية ومن دون خوف، حيث أن الحكومة لا تهتم لما يقوله الناس. يلتهي الناس بألعاب بريئة كالداما، الحجلة، والشطرنج. بالإضافة إلى الملالي والدروايش والشعراء كل يأخذ دوره لحكاية القصص منثورة أو مقفاة. روايات الملالي والدراويش دروس في الأخلاق، كالخطب عندنا، ولكن لا يعتبر الناس أن إهمالها فعل فاضح. لا أحد مجبر على إيقاف لعبة يلعبها أو نقاش يخوض فيه بسبب خطيب. حيث يقف الملا في الوسط أو في زاوية من زوايا (قهوة خانة) ويبدأ بالوعظ بصوت عال، بينما يدخل الدوريش بشكل مفاجئ ويؤدب المجتمعين تنبيها من الغرور في الدنيا وبضائعها المادية. ويحدث كثيراً أن يتكلم شخصان أو ثلاثة في الوقت عينه، متقابلين بشكل متعاكس، بينما في الغالب يكون أحد المجتمعين واعظاً البقية كحكواتي.

The 17th-century French traveler and writer Jean Chardin gave a lively description of the Persian coffeehouse scene:
People engage in conversation, for it is there that news is communicated and where those interested in politics criticize the government in all freedom and without being fearful, since the government does not heed what the people say. Innocent games… resembling checkers, hopscotch, and chess, are played. In addition, mollas, dervishes, and poets take turns telling stories in verse or in prose. The narrations by the mollas and the dervishes are moral lessons, like our sermons, but it is not considered scandalous not to pay attention to them. No one is forced to give up his game or his conversation because of it. A molla will stand up in the middle, or at one end of the qahveh-khaneh, and begin to preach in a loud voice, or a dervish enters all of a sudden, and chastises the assembled on the vanity of the world and its material goods. It often happens that two or three people talk at the same time, one on one side, the other on the opposite, and sometimes one will be a preacher and the other a storyteller.

أول مقهى في أوروبا خارج الأراضي العثمانية ظهر في القرن 17، وحيث وجدت المقاهي كانت تزداد شعبيتها بسرعة. أول مقهى في أوروبا الغربية كان في البندقية عام 1629، بسبب نشاط التجارة والشحن بين لاسيرينيزيما والعثمانيين، بينما أقدم المقاهي المسجلة في البندقية كانت عام 1645. أول مقهى في إنكلترا افتتح في أكسفورد عام 1652 من قبل سوري يهودي اسمه يعقوب في شارع إينجل عند أبرشية سانت بيتر شرق المدينة. والمقهى لم يزل موجوداً إلى اليوم باسم جراند كافيه. مقهى حارة ملكات أكسفورد تأسس عام 1645 لم يزل موجوداً إلى اليوم أيضاً. أول مقهى في لندن فتح أبوابه عام 1652 في شارع سانت ميشيل المشجر في كارنهيل. كان المالك باسكوا غوزي خادم تاجر سلع تركية يدعى دانيال إدواردز، الذي استورد القهوة وساعد غوزي على تأسيس المقهى في شارع سانت ميشيل.

In the 17th century, coffee appeared for the first time in Europe outside the Ottoman Empire, and coffeehouses were established and quickly became popular. The first coffeehouses appeared in Venice in 1629, due to the traffic between La Serenissima and the Ottomans; the very first one is recorded in 1645. The first coffeehouse in England was set up in Oxford in 1652 by a Jewish Syrian man named Jacob at the Angel in the parish of St Peter in the East. A building on the same site now houses a cafe-bar called The Grand Cafe. Oxford’s Queen’s Lane Coffee House, established in 1654, is also still in existence today. The first coffeehouse in London was opened in 1652 in St Michael’s Alley, Cornhill. The proprietor was Pasqua Rosée, the servant of a trader in Turkish goods named Daniel Edwards, who imported the coffee and assisted Rosée in setting up the establishment in St Michael’s Alley, Cornhill.

من عام 1670 حتى 1685، بدأ تضاعف عدد المقاهي في لندن، وفي ذات الوقت أخذت المقاهي تكسب أهمية سياسية بسبب شعبيتها كأماكن للمراهنات. مع 1675 كان قد انتشر أكتر من 3000 مقهى في إنكلترا. باسكوا غوزي أسس أيضاً أول مقهى في باريس عام 1672 واحتكر بيع القهوة في عموم المدينة إلى فتح بروكوبيو كوتو مقهى بروكوبى عام 1686. ولم يزل هذا المقهى موجوداً إلى اليوم حيث كان المكان الأهم لاجتماعات التنوير، فولتير، روسو، ودنيس دودرو ترددوا عليها باستمرار، ويمكن قول أنها مسقط رأس أونسيكلوبيدي أول الموسوعات الحديثة. في 1667 كارا خامية ضابط الانكشارية السابق من القسطنطينية، فتح أول مقهى في وسط مدينة بخاريست (عاصمة إمارة لشا في ذلك الوقت)، حيث ينتصب اليوم المبنى الرئيسي للمصرف الوطني الروماني. أما أميركا فحظيت بأول مقهى على أراضيها في بوسطن عام 1676.

From 1670 to 1685, the number of London coffee-houses began to multiply, and also began to gain political importance due to their popularity as places of debate. By 1675, there were more than 3,000 coffeehouses in England. Pasqua Rosée also established the first coffeehouse in Paris in 1672 and held a city-wide coffee monopoly until Procopio Cutò opened the Café Procope in 1686. This coffeehouse still exists today and was a major meeting place of the French Enlightenment; Voltaire, Rousseau, and Denis Diderot frequented it, and it is arguably the birthplace of the Encyclopédie, the first modern encyclopedia. In 1667, Kara Hamie, a former Ottoman Janissary from Constantinople, opened the first coffeeshop in Bucharest (then the capital of the Principality of Wallachia), in the center of the city, where today lies the main building of the National Bank of Romania. America had its first coffeehouse in Boston, in 1676.

أول كفيتيريا (مقهى) في فيينا تأسس عام 1683 من قبل مقيم بولندي، يجى فرانشيشاك كولجتسكي، وهو بالمناسبة أول من قدم القهوة مع الحليب في العالم. أحد شوارع فيينا اليوم تسمى باسمه كولجتسكي. بأي حال انتشرت القهوة وثقافة شربها في جميع أرجاء العالم مع النصف الثاني من القرن 18. أول مقهى مسجل في فيينا تأسس من قبل تاجر أميركي اسمه جيوهانس ثيوديت (المعروف أيضاً باسم جيوهانس ديوداتو) عام 1685. وبعد خمس عشرة سنة أربع أميركان آخرون امتلكوا مقاهي وحظيوا على امتياز تقديم القهوة.

The first cafeteria in Vienna was founded in 1683 by a Polish resident, Jerzy Franciszek Kulczycki, who was also the first to serve coffee with milk. There is a statue of Kulczycki on a street also named after him. However the whole culture of drinking coffee was itself widespread in the country in the second half of the 18th century. The first registered coffee house in Vienna was founded by an Armenian merchant named Johannes Theodat (also known as Johannes Diodato) in 1685. Fifteen years later, four other Armenians owned coffeehouses and had the privilege to serve coffee.

في المانيا، تأسست المقاهي بداية في الموانئ الشمالية، من بينها بريمن (1673) وهامبورغ (1677). في البداية اعتمد الالمان التسمية الإنكليزية للقهوة Coffee، ولكن خلال القرن 18 تبنى الالمان التسمية الفرنسية café وصارت الكلمة المانية، التي تحولت بدورها ببطئ لتصبح Kaffee، التي نعرفها اليوم. في القرن 18 انتشرت شعبية القهوة في عموم الاراضي الالمانية، وبدأت ترتقي إلى عادات الطبقات الحاكمة. قُدّمت القهوة في محكمة الناخب الأعظم في براندنبورغ فريدريك فيليام في بداية 1675، ولكن أول مقهى عام في برلين افتتح عام 1721.

In Germany, coffeehouses were first established in North Sea ports, including Bremen (1673) and Hamburg (1677). Initially, this new beverage was written in the English form coffee, but during the 1700s the Germans gradually adopted the French word café, that slowly chaged to the word Kaffee, where it stands now. In the 18th century the popularity of coffee gradually spread around the German lands, and was taken up by the ruling classes. Coffee was served at the court of the Great Elector, Frederick William of Brandenburg, as early as 1675, but the first public coffee house in his capital, Berlin, opened only in 1721.

التقطت هذه الصورة في آذار 2011 في مقهى في دمشق في بيت بني قبل 950 سنة مضت.

I took this photo in March 2011 inside a cafe in Damascus in a house built 950 years ago.

2011-03-06-11.20.49

__________________________
مؤنس بخاري Monis Bukhari

References
http://www.tomstandage.com/6G.html
Quoted in Bernard Lewis, Istanbul and the Civilization of the Ottoman Empire, University of Oklahoma Press (reprint, 1989), p. 132 Google Books. ISBN 978-0-8061-1060-8.
http://www.superluminal.com/cookbook/essay_coffee.html
Oxford English Dictionary, Second Edition (1989), entry number 50031127 (café), entry number 00333259 (caffé, n), entry number 50031130 (caff)
http://scholarcommons.usf.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1773&context=etd
Reich, Anna. “Coffee & Tea History in a Cup.” Herbarist 76 (2010): 8-15.
Weinberg, Bennett Alan; Bonnie K. Bealer (2002). The World of Caffeine: The Science and Culture of the World’s Most Popular Drug. Routledge. p. page 154. ISBN 0-415-92722-6.
Wild, Anthony (2005). Coffee A Dark History. W. W. Norton & Company. p. page 90. ISBN 0-393-06071-3.
http://legacy.fordham.edu/halsall/mod/1670coffee.asp
http://www.makecoffeeathome.com/history-coffee/
http://www.historia.ro/exclusiv_web/general/articol/cafenele-vechiul-bucure-ti-secolele-xix-xx
http://masstraveljournal.com/page/massachusetts-firsts/americas-first-coffeehouse
http://othes.univie.ac.at/2016/
Weinberg, Bennett Alan; Bonnie K. Bealer (2002). The World of Caffeine: The Science and Culture of the World’s Most Popular Drug. Routledge. p. page 77. ISBN 0-415-92722-6.

اترك تعليقاً

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

WordPress.com Logo

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   / تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   / تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   / تغيير )

Google+ photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Google+. تسجيل خروج   / تغيير )

Connecting to %s